Warsztaty aktorskie, które stworzył Piotr Filonowicz w 2000 roku i z których ewoluowało wiele z późniejszych projektów Fundacji Sztuki Współczesnej, takich jak Przędzalnia głosu czy Improwizacja wolna. Są to zajęcia nie tylko dla tych, którzy chcą zostać aktorami. Głównym celem jest praca nad swobodą ekspresji i kreatywnością – wykorzystaniem ich zarówno w sytuacji performatywnej, jak i w codziennym życiu. Aktorstwo w tej perspektywie jest sposobem na zdanie sobie sprawy z tego, że człowiek jako istota społeczna odgrywa wiele ról. Świadomość tego, zamiast poczucia ograniczenia, może dodać naszym powszednim działaniom lekkości. Będąc w stanie uważności i otwartego umysłu, możemy bawić się różnymi trybami działania w życiu i na scenie.
To cykl warsztatów poświęconych szeroko pojętej ekspresji wokalnej, jej twórczym wykorzystaniu w mowie i śpiewie. Program zajęć opiera się na podstawowej pracy nad emisją głosu, jego otwarciem, umocnieniem oraz integracją z ciałem, a także na wzbogacaniu palety jego brzmienia poprzez różne formy muzyczne i swobodę emocjonalną. Metody nauczania na warsztatach nie wymagają wykształcenia muzycznego, aby zachęcić do śpiewania “nieprofesjonalistów”. Nadrzędnymi wartościami są przyjemność, autentyczność i aspekt społeczny. Edukatorzy od lat biorą udział w wyprawach etnomuzykologicznych, aby uczyć się tradycyjnych technik wokalnych z różnych zakątków świata, które następnie są przekazywane uczestnikom warsztatów. Z jednej strony po to, aby rozwijać głos, z drugiej – aby promować wielokulturowość.
To działanie w trybie otwartości. Stan postrzegania pełnego, postrzegania dziecka. Bycie w nieznanym pokoju, w którym każde zdarzenie jest pierwszym, a każdy nowy przedmiot jedynym. Jest próbą pozwolenia sobie na działanie swobodne – niezabrudzone uprzedzeniami i konwencjami, uwalniające świeżość i bezkompromisowość. Improwizacja wolna jest techniką, która rozwija się od 2005 r. Podstawowe ćwiczenia powstały w Teatrze Drzewo. Następnie od 2008 r. grupa Linia Nocna, podczas intensywnych spotkań (4-5 razy tygodniowo), przez 4 lata badała tę technikę i pracowała nad jej udoskonaleniem. Od 2014 r. Piotr Filonowicz regularnie prowadzi warsztaty improwizacji wolnej i szuka nowych sposobów jej wykorzystania.
Grupa stworzona przez Piotra Filonowicza i Pawła Olejnika w 2012 r. na bazie techniki improwizacji wolnej. Jej działania polegają na improwizowanym niszczeniu/przekształcaniu instalacji artystycznych. Duet tworzy własne instalacje, a także współpracuje z innymi artystami, którzy budują dla niej przestrzeń improwizacji lub udostępniają dzieło sztuki do przetworzenia. Grupa powstała z przekonania, że każdy akt niszczenia jest także aktem kreacji. Podczas improwizacji nadaje rzeczom nowy kształt, pokazuje, że przedmioty nie muszą trwać w ich pierwotnych funkcjach i znaczeniach. Fabryka Destrukcja współpracuje także z artystami video. Owocem tego jest cykl video art stworzony przez Pawła Głogowskiego.
Grupa mężczyzn, którym było niewygodnie w sztywnym gorsecie społeczno-kulturowych ról i stereotypów związanych z męskością. Od grudnia 2019 r. co tydzień spotykają się w empatycznym, demokratycznym kręgu. Podejmują istotne dla nich tematy, takie jak relacje, emocje, seksualność. Z biegiem czasu okazało się, że istnieje duża potrzeba, aby wytwarzać nowe wzorce męskości. Męskości inkluzywnej, feministycznej, uważnej, otwartej na przeżywanie i wyrażanie emocji. Grupa eksploruje więc ideę czułej męskości i prowadzi na jej rzecz szereg działań aktywistycznych po to, aby pokazywać innym facetom, że można męskość przeżywać inaczej, niż wymaga tego kultura, że każdy może przeżywać swoją męskość po swojemu.
W 2020 roku Fundacja Sztuki Współczesnej rozpoczęła realizację projektu „Włączanie poprzez działanie”, który został dofinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Ma on na celu przede wszystkim podniesienie kompetencji współpracujących z fundacją edukatorów w zakresie pracy z migrantami i osobami z niepełnosprawnościami, a także naukę nowych metod związanych z dotychczasową działalnością edukacyjno-artystyczną (performans, improwizacja, praca z ciałem i głosem). FSW nawiązała dzięki temu współpracę m.in. z Dansverkstæðið, przestrzenią rozwoju sztuk performatywnych w Islandii czy portugalskim stowarzyszeniem Vo’Arte na rzecz sztuki inkluzywnej i dialogu międzykulturowego. Edukatorzy FSW poznali nowe techniki wokalne, takie jak szwedzki kulning i sardyńskie canto a tenore, a także rozwinęli swój warsztat improwizacyjno-ruchowy w kontekście włączania grup defaworyzowanych w twórcze działania. Projekt dofinansowany przez program Unii Europejskiej Erasmus+.
Jest to kolejny po „Włączaniu poprzez działanie” projekt w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+, będący jego kontynuacją. Nadal celem jest podniesienie kompetencji kadry edukatorów FSW w zakresie ich specjalizacji, takich jak praca z głosem, ruchem i performansem, a także zwiększenie dostępności i dostosowanie warsztatów do potrzeb osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Edukatorzy i artyści związani z fundacją biorą udział w szkoleniach z tańca współczesnego wg metody Olgi Roriz oraz portugalskiej inicjatywy Dançando com a Diferença, techniki wokalnej flamenco czy praktyki medytacji w ruchu Qigong. Oprócz tego istotny stał się rozwój organizacji i partnerstw międzynarodowych. Zespół FSW nawiązał współpracę w celu wymiany dobrych praktyk z takimi instytucjami kultury jak USF Verftet w Norwegii, a także Centre de Cultura Contemporània de Barcelona oraz Auditorio de Tenerife w Hiszpanii. Projekt dofinansowany przez program Unii Europejskiej Erasmus+.